Aquariumbemesting (nieuwe site!)

Wie staan er op Vivarium en wat bieden ze aan?
Plaats reactie
Gilles

Aquariumbemesting (nieuwe site!)

Bericht door Gilles » vr 20 mar 2009, 13:27

Hoi allemaal,

Aqauriumbemesting:
Ook dit jaar zullen wij weer op de viviariumbeurs aanwezig zijn met de volgende producten:
- Kaliumnitraat (KNO3)
- Kaliumfosfaat (KH2PO4)
- Kalilumsulfaat (K2SO4)

Ik verkoop al ongeveer 2 jaar deze stoffen en lever onder andere aan sommige topbakken in Nederland en Belgie maar ook diverse aquariumwinkels mag ik tot mijn klanten rekenen. Op de stand is een printje aanwezig bij iedere verkoop waar duidelijk in staat uitgelegd HOE je deze producten moet gebruiken, WAT het doet en WANNEER je deze moet toedienen.

"Maar mijn aquariumwinkel zegt altijd dat ik geen nitraat en fosfaat in mijn water mag hebben"
Nitraat, fosfaat en sulfaat worden door planten gebruikt om te groeien. Deze zogenaamde "Macro" elementen zijn, net zoals bijv. genoeg licht, plantenvoeding (micro elementen) en eventueel CO2 noodzakelijk. Het kan gebeuren dat het water wat uit je kraan komt al de juiste waardes heeft, het kan zijn dat je (net zoals ik) uit Zuid Oost Brabant komt waar het waterleidingbedrijf de meeste stoffen al uit het water heeft gehaald. In dat geval dien je deze waardes aan te vullen tot een goed gehalte.

"Maar wat is dan goed?" (of) "Hoe veel moet ik dan gebruiken?"
Dat is helemaal afhankelijk van het type aquarium wat je hebt, wat de waardes van je water zijn zoals het uit de kraan komt en zo zijn er nog tientallen andere factoren. Een vuistregel die door velen, waaronder veelvuldig landskampioen Willem van Wezel gehanteerd is, is de Redfield Ratio. Uit wetenschappelijk onderzoek komt naar voren dat een verhouding van 10:1 nitraat / fosfaat aangehouden dient te worden, wil men de kans op algengroei zo veel mogelijk vermijden. Stel dat je dus 20ppm nitraat hebt uit je kraanwater, maar geen fosfaat, zul je je fosfaatwaardes tot 2 moeten verhogen. Doe dit niet ineens, want daar is je aquarium niet op voorbereid, je planten hebben immers tijd nodig om aan deze nieuwe waardes te wennen. Algen kunnen dit veel sneller en zullen daardoor snel de overhand krijgen. Het beste is om te "spelen" met je waterwaardes, net zoals je ook speelt met je licht, je co2 en eventueel je plantenvoeding om zo een voor jouw aquarium ideale manier van bemesting te krijgen. TE VEEL is ook niet goed, dat is natuurlijk duidelijk.

"Maar WAT verkoop je dan"
Je koopt de zuivere poedervorm bij me. Je gebruikt deze poeders om een stockoplossing te maken, waar je je nitraat en fosfaatwaardes mee kunt aansturen zodat alg zo min mogelijk kans krijgt. Er zijn ook "commerciele" producten in omloop, echter zijn deze naar verhouding veel duurder.

N.B. In tegenstelling tot vorig jaar zijn dit jaar ook kleinere porties dan 1kg mogelijk. Het afwegen gebeurd bij de stand zelf zodat je ziet wat je krijgt.

Verder zal ik als levende have meebrengen;
- Endlerguppen, eigen kweek.
- White pearl garnalen
- Dit jaar geen vuurgarnalen, want die hebben een kweekstop en hebben besloten dat ze dit jaar niet willen kweken bij me :)

Ook heb ik verlichting bij voor Nano Aquariums, ideaal als je verlichting op je open aquarium wilt hebben of als verlichting onderin je aquariumkast.
Laatst gewijzigd door Gilles op za 13 jun 2009, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Vissenforum.nl
Contacteer:

Re: Gilles vd Hoven

Bericht door Vissenforum.nl » vr 20 mar 2009, 16:55

Welkom, en veel plezier op de beursvloer! :goed:
Afbeelding

Het forum boordevol informatie voor de beginnende zowel gevorderde aquariaan. Registreren is gratis... graag tot ziens!

Groeten,

Martijn.
Vissenforum beheer.

Info@vissenforum.nl

Gilles

Re: Aquariumbemesting (nieuwe site!)

Bericht door Gilles » za 13 jun 2009, 13:09

Mijn website begint (eindelijk) vorm te krijgen.....

Zie voor de eerste teksten:
http://www.aquariumbemesting.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gilles

Bericht door Gilles » za 29 aug 2009, 17:27

En hij is af! :hoera: :hoera:
De producten staan er ook op!

Gilles

Bericht door Gilles » ma 05 okt 2009, 19:08

En vanaf nu staat ook onze stockoplossing calculator online!
http://www.aquariumbemesting.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie